Audyt organizacyjny – co daje firmie i dlaczego warto go wykonać?
„Powszechna to wada ludzi nie pamiętać o burzy, gdy morze spokojne” – Niccolò Machiavelli, włoski pisarz, prawnik i filozof okresu renesansu
Jako interim manager skupiam się na kompleksowej pomocy przedsiębiorstwom w rozwiązywaniu problemów systemowych – zagadnień złożonych i często bardzo trudnych do zidentyfikowania. Moją pracę zawsze poprzedza jeden niezbędny proces, dzięki któremu jestem w stanie osiągnąć najwyższą skuteczność późniejszych działań. Audyt organizacyjny, bo o nim mowa, jest idealnym punktem wyjścia do każdej mojej usługi. Chcesz dowiedzieć się o nim nieco więcej? Jesteś w idealnym miejscu! W poniższym tekście zawarłem najważniejsze informacje dotyczące audytu organizacyjnego dla firm, w tym odpowiedzi na poniższe pytania: ● Czym jest audyt organizacyjny? ● Jak wygląda audyt organizacyjny i z jakich etapów się składa? ● Czy audyt organizacyjny w firmie jest faktycznie obowiązkowy? Dowiesz się również, jakie są efekty tej usługi w kontekście dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i wzrostu potencjału organizacyjnego, wizerunkowego oraz sprzedażowego. Zapraszam do lektury!
Audyt organizacyjny – co to jest?
- Na samym początku warto dowiedzieć się, czym jest audyt organizacyjny – inaczej audyt efektywności przedsiębiorstwa lub audyt organizacyjno-zarządczy. Nazywamy tak usługę konsultingową/doradczą, wykonywaną przed doświadczonego specjalistę z zakresu zarządzania i managementu.
- Audyt opiera się na badaniu najważniejszych obszarów firmy, kluczowych dla jej efektywnego funkcjonowania i rozwoju. Na co kładę największy nacisk?
- Posłużę się tutaj analogią medyczną – audyt organizacyjny to inaczej kontrola “stanu zdrowia” firmy. Jako lekarz przeprowadzam niezbędne badania i dążę do postawienia trafnej diagnozy. Dzięki niej dowiaduję się, jakie obszary działania organizacji kwalifikują się do leczenia, a także ustalam zalecane metody terapii.
- W moim przypadku audyt organizacyjny może być traktowany jako osobna usługa, choć jest to rzadszy scenariusz. Audyt zawsze przeprowadzam przed podjęciem innych działań z zakresu kompleksowego rozwiązywania problemów w organizacji czy wdrażania zmian organizacyjnych. Daję sobie ok. miesiąca, by zanurzyć się w strukturę firmy, lepiej poznać jej pracowników i aktualny stan funkcjonowania, a docelowo przedstawić zwięzły i konkretny plan działania dla właściciela.
- Daję sobie ok. miesiąca, by zanurzyć się w strukturę firmy, lepiej poznać jej pracowników i aktualny stan funkcjonowania, a docelowo przedstawić zwięzły i konkretny plan działania dla właściciela.
- Sam audyt może dotyczyć różnych obszarów firmy, np. procesu produkcyjnego, obowiązujących procedur wewnątrzfirmowych czy kultury organizacyjnej. Najczęściej dotyczy on: ● strategii i celów przedsiębiorstwa; ● struktury organizacyjnej; ● funkcjonowania poszczególnych systemów i metod zarządzania; ● funkcji i celów poszczególnych działów wewnątrz firmy; ● planowania i zarządzania pracą w jednostkach organizacyjnych (analiza kompetencji i zakresu obowiązków pracowników, przyporządkowanie zadań do odpowiednich stanowisk itd.); ● płynności i skuteczności poszczególnych kanałów komunikacji; ● efektywności pracy personelu; ● jakiegokolwiek innego obszaru, który wymaga skontrolowania.
- Jeśli jest jakiś obszar funkcjonowania firmy, który wiąże się z koniecznością wykonania gruntownej, obiektywnej analizy i postawienia diagnozy, z pewnością do tego dojdę. Dzięki 25-letniemu doświadczeniu w zakresie kontroli i wdrażania zmian organizacyjnych jestem w stanie spojrzeć na konkretną sytuację całościowo i dobrać odpowiednie metody działania. Wykonanie audytu organizacyjnego zdecydowanie mi to ułatwia.
Kiedy warto przeprowadzić audyt organizacyjny?
Przedstawiam mój autorski Program dla liderów rozwijający praktyczne umiejętności w zakresie kompleksowego rozwiązywania problemów w organizacji i poprawy skuteczności podejmowanych decyzji.
Kadra menadżerska
Kadry menadżerskiej wszystkich poziomów organizacji – wybrany problem organizacyjny może dotyczyć całej
firmy, kilku lub jednego obszaru firmy.
Przyszła kadra kierownicza
Przyszłej kadry kierowniczej w obszarze doskonalenia wymaganych kompetencji zaplanowanych w ramach ścieżki kariery.
Samodzielni specjaliści
Samodzielnych specjalistów realizujących zadania obejmujące całość organizacji lub określone obszary.
Zespoły projektowe
Zespołów projektowych już funkcjonujących w firmach.
Szkolenie - "Kompleksowe rozwiązywanie problemów w organizacji” – polega na:

1 moduł organizacyjny podczas którego wraz z osobami zarządzającymi ustalamy cele, zakres szkolenia oraz problem nad którym pracujemy podczas szkolenia

4 moduły szkoleniowo – warsztatowe (po dwa moduły 4 godzinne w tygodniu)

16 godzin szkoleniowo – warsztatowych (łącznie w pakiecie)

1 wybrany wspólnie problem nad którym pracujemy podczas szkolenia

5 dodatkowych umiejętności niezbędnych w organizacji i ćwiczonych podczas szkolenia: myślenie krytyczne, zarządzanie projektem, wyznaczanie celów, określanie priorytetów oraz komunikacja w zespole

8 osób maksymalna ilość uczestników szkolenia

1 dokument (procedura A4 + załączniki) opisujący proces rozwiązywania problemów dopasowany do firmy

Opcja: 3 miesiące wsparcia po zakończeniu szkolenia



Szkolenie skierowane jest do firm z sektora MŚP, które systemowo rozwijają umiejętności swoich pracowników, jak również firm w których zauważono najczęściej pojawiające się symptomy problemów organizacyjnych.
Zastosuj w swojej firmie narzędzia i techniki które:
Zapobiegają sytuacjom stresowym
Ograniczają ilość sytuacji organizacyjnych wymagających reagowania na zasadzie „gaszenia pożarów”.
Usprawniają komunikację
Usprawniają proces komunikacji wewnątrz organizacji i organizacji z otoczeniem
Poprawiają decyzyjność
Zwiększają samodzielność kadry kierowniczej i poprawiają skuteczność podejmowanych przez nich decyzji.
Proces kompleksowego rozwiązywania problemów to 12 głównych etapów do wdrożenia:
1. Wstępna identyfikacja problemów systemowych
2. Powołanie zespołu projektowego
3. Analiza danych, weryfikacja założeń i wybór problemu systemowego, w tym odróżnianie rzeczywistych problemów od symptomów
4. Analiza procesu lub procesów których dotyczy problem
5. Określenie źródła/źródeł problemu
6. Analiza potencjalnych ścieżek rozwiązania problemu i ich wpływu na określone poziomy organizacji oraz jej otoczenie
7. Określenie priorytetów, wyznaczenie celów i harmonogramu prac
8. Systemowe wdrażanie danej zmiany zapewniającej rozwiązanie problemu zgodnie z opracowanym harmonogramem
9. Bieżąca obserwacja wyników prac i podejmowanie działań korygujących w trakcie trwania projektu
10. Analiza zakończonego procesu zmiany - sprawdzenie efektywności i skuteczności zrealizowanych zadań
11. Okresowe monitorowanie efektów zmian i ich wpływu na pozostałe obszary organizacji i jej otoczenia
12. Zainicjowanie ciągłego procesu rozwiązywania problemów w celu maksymalnego, możliwego ograniczenia występowania sytuacji kryzysowych
O mnie

Jestem przede wszystkim praktykiem. Wychodzę z założenia, że problemy pozwalają się firmom rozwijać i rosnąć, ale tylko wtedy kiedy potrafimy nimi zarządzać.
Wdrażając od 25 lat zmiany organizacyjne nauczyłem się spoglądać na problemy całościowo. Nie tylko jako proces składający się z określonej ilości kroków ograniczony do danego obszaru firmy, ale przede wszystkim jako impuls przechodzący i zmieniający całą organizację.
W ramach prowadzonej działalności Atori Consulting, pełniąc funkcje managerskie jako Interim Manager, zawsze wspieram właścicieli, zarządy i kadrę kierowniczą firm w procesie rozwiązywania problemów i wdrażania zmian organizacyjnych. Wszystkie realizowane przeze mnie działania ukierunkowane są na wzrost efektywności i skuteczności działania organizacji, zmierzając do optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów.
Dotychczasowa działalność w wielu, nieraz całkowicie odmiennych branżach daje mi możliwość szerszego spojrzenia na źródła problemów i większą elastyczność w doborze metod ich rozwiązywania.
Przejdźmy razem przez proces zmian organizacyjnych w Twojej firmie!
Zapraszam do kontaktu.
Piotr Tomalak
Co wyróżnia to szkolenie:
- Nauka przez doświadczenie. Cały zakres szkolenia dotyczy bezpośrednio danej firmy, realizowany jest w ramach codziennych obowiązków pracowników i nie odciąga ich od bieżących zadań.
- Holistyczne podejście. Do całego procesu rozwiązywania problemów w organizacji uwzględniam wpływ każdej planowanej zmiany na pięć głównych poziomów firmy: stanowisko, zespół, dany obszar, proces i organizację. Ogranicza to w znaczny sposób negatywne oddziaływanie danej zmiany na inny obszar w organizacji.
- Dopasowane narzędzie. W trakcie trwania programu uczestnicy na bieżąco otrzymują praktyczne, sprawdzone i skuteczne narzędzia, potrzebne zarówno w okresie wdrażania zmian organizacyjnych jak również w ramach dalszego doskonalenia swoich obszarów.



”Pełna szklanka” – przeszkoda w procesie wdrożenia zmiany organizacyjnej
Czasami przenikając do jakiejś organizacji i starając się zlokalizować źródło […]
Zasada sprawiedliwości – strażnik dobrej atmosfery w firmie w czasie zmian
Mogłoby się wydawać, że pojęcie sprawiedliwości jest dość oczywiste i […]
Nieformalny lider – to on często decyduje o powodzeniu zmiany organizacyjnej
Każda organizacja ma swoich liderów w różnych obszarach działalności. To […]
Atori Consulting - Zakres usług
- 1. Doradztwo w zakresie realizacji projektów zwiększających efektywność operacyjną firm poprzez:
- audyt organizacyjny firmy,
- reorganizacja wybranych obszarów lub procesów firmy,
- opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu rozwiązywania problemów na wszystkich szczeblach organizacji,
- opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania przez cele uwzględniającego synchronizację celów w organizacji,
- opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu komunikacji wewnątrz organizacji
- 2. Outsourcing Project Management / Change Management w trakcie realizacji wyżej wymienionych projektów.
- 3. Szkolenie i coaching biznesowy w obszarze kompleksowego rozwiązywania problemów oraz zarządzania zmianą w organizacji.


